Kategorie
info & charakterystyka

Downsizing silników – na czym polega?

Niewielkie silniki z doładowaniem – od jakiegoś czasu producenci samochodów stawiają właśnie na nie. Idea downsizingu polega na uzyskiwaniu relatywnie dużej mocy z niewielkich pojemności. Downsizing jest bardziej doceniany aniżeli jednostki o dużych pojemnościach.

Downsizing Seat Ibiza – charakterystyka

Silniki tego typu dostępne są również w ofercie Seata. Seat Ibiza to jeden z samochodów, w których również stosowany jest ten rodzaj silnika. W miejscu jednostek wolnossących o znacznych pojemnościach stosuje się trzycylindrowe konstrukcje wyposażone w turbodoładowanie. Mniejsza pojemność przekłada się na niższą masę własną i zużycie paliwa, aczkolwiek należy mieć świadomość, że ma to miejsce wyłącznie w określonych warunkach. W celu pozyskania pożądanych parametrów stosuje się nie tylko turbodoładowanie, ale również bezpośredni wtrysk paliwa oraz dwumasowe koła zamachowe.

Jak wygląda jazda?

Podczas spokojnej jazdy z jednostajną prędkością małe, turbodoładowane silniki wykazują rzeczywiście niższe zużycie paliwa. Jeżeli zaś gaz jest mocniej dociśnięty to oczywiście zużycie to jest większe. Im większa jest masa pojazdu – tym więcej potrzeba energii aby ją napędzić. Zastosowanie downsizingu daje wiele korzyści nie tylko w przypadku mocy. Wzrasta sam moment obrotowy, odpowiadający za elastyczność i żwawość od niskich wartości prędkości obrotowej.

Nowy Seat Ibiza a downsizing

Nowy Seat Ibiza to samochód, w którym również zastosowano downsizing. Obok zmniejszenia pojemności skokowej postawiono na bezpośredni wtrysk paliwa, poprawiający efektywność spalania mieszanki paliwowej w cylindrach oraz tłumiki drgań na kołach pasowych i dwumasowe koła zamachowe. W codziennej eksploatacji należy jedynie pamiętać o tym, że bezpośredni wtrysk paliwa domaga się zastosowania zaawansowanych wtryskiwaczy, wrażliwych na jakość paliwa. W modelu Ibiza zadebiutował nowy silnik 1.0 EcoTSI, osiągający moc 95 lub 110 KM. Co interesujące, hiszpański producent zaoferował rozwiązanie odwrotne do downsizingu, polegające na tym, że wyposażył Ibizę Cuprę w motor 1.8 TSI.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *